Pengikut Blog Ayie

Isnin, 10 Januari 2011

Keluh Kesah Kerana Jerawat


Jerawat???
Penyakit OR semula jd..


Oh tidakssssssss!!!!!!
Biasa la 2 bila umur kita meningkat remaja jerawat mula tumbuh..
Bg sesetgh org jerawat 2 blh mencacatkan kehenseman dan kecantikan seseorg..Tol ke???
Maybe tol gakz..That why ada saje seorg 2 suke tgk cermin bila jerawat mula tumbuh..
Takut bf or gf tgk, malu la kot cz seluruh muka penuh jerawat..
Sekali tgk jerawat yg byk mcm seni plk cz muka seseorg 2 dihiasi oleh jerawat..
Jerawat jika tumbuh dgn byk ia blh meninggalkan parut2 hitam..

Arrrggggghhhhhhhhh!!!

Ia blh menjejaskan ketrampilan seseorg 2..Jerawat tumbuh kat muka nie disebabkan penyakit & semula jd cz kematangan seseorg itu meningkat remaja..
Kalau penyakit plk,rasa2 Ayie jerawat nie disebabkan oleh penyakit resdung..
Wajah adalah pesona setiap insan, baik itu lelaki atau wanita. Hal yang pertama kali diperhatikan jika kita bertemu seseorang adalah wajah.  Jika di wajah kita muncul yang namanya jerawat, pasti akan mengganggu sekali terhadap penampilan kita khususnya bagi wanita yang selalu peduli akan kecantikan.

Jerawat akan lebih menyiksa lagi karena sering muncul pada masa pantas yang katanya sebagian besar orang adalah masa yang paling indah, masa bercinta. Berikut adalah tips yang akan membuat jerawat di muka hilang dan tidak akan mengganggu penmpilan seseorg lagi :


1. Mencuci wajah 2 kali sehari
Mencuci wajah 2 kali sehari akan membantu menghilangkan minyak di permukaan kulit kita. Jika kita jarang membersihkannya, maka bakteria penyebab jerawat akan hidup subur di wajah kita. Namun ingat jangan mencuci wajah apalagi menggosok wajah secara berlebihan karena malah akan meningkatkan produksi minyak sobaceous yang dapat menyebabkan masalah kulit pada wajah. Cucilah wajah 2 kali sehari dengan menggunakan sabun yang lembut.

2. Sesuaikan kosmetik dengan jenis kulit anda
Jika kulit anda berminyak maka gunakanlah kosmetik untuk kulit berminyak, jika kosmetik yang anda gunakan tidak sesuai dengan jenis kulit anda jerawat akan segera mendatangi kulit wajah anda. Jadi berhati-hatilah dalam memilih kosmetik.

3. Seblnya hindari kosmetik yang berminyak.
Secara semula jd wajah kita akan mengeluarkan minyak, wlpun kulit kita  kering sekalipun. Jadi seblhnya mungkin hindarilah  menggunakan kosmetik yg berlebihan kerana minyak dan debu akn menjadi tmpt bakteri penyebab jerawat untuk tumbuh di wajah kita.

4. Keringkan wajah kita dgn tuala yang bersih setelah cuci muka atau mandi, karena bakteri juga menyukai tempat yang lembab dan hangat.

 
5. Minum air masak.
Hampir 70% kulit kita terdiri dari air, dgn minum air sekrg2nya 2 liter sehari, maka kulit kita akan selalu,fit dan sihat.

6. Gunakan pelembab kulit.
Menggunakan pelembab akn membantu menyihatkan kulit kita, terutamanya dari kulit kering dan pecah2. Namun pelembab disini bukan bererti pelembab yg berminyak.Sekarang sudah byk produk kosmetik yg baik utk kulit.

7. Selalu pastikan kulit anda bersih sebelum tidur.
Selalu cuci muka anda sebelum tidur agar kulit beregenerasi dengan baik.

8. Sering-seringlah makan sayur dan buah.
Sayur2an mengandungI bnyk vitamin yang menyihatkan kulit kita. Perbanyaklah makan sayur atau buah, terutamanya yg mengandungi vitamin E. Dgn kulit yg sihat, maka jerawat akan sukar untuk tumbuh dan berkembang.

9. Tidur yang cukup dan teratur.
Kulit juga sama seperti kita, perlu istirahat. Jadi, kita perlu tidur yang cukup dan teratur cz saat kita tidur, kulit akan beregenerasi dan membuang racun2 yang merbahaya sehingga saat kita bangun keesokan harinya kulit kita akan kembali segar.

SELAMAT MENCUBA!!!


Tiada ulasan:

Catat Ulasan